I need you!

Jag googlar och googlar och känner att jag får bekräftelse på vad jag redan trott. Vi har fått ett kolikbarn. Jag googlar ännu mera och bestämmer mig för att det lättaste är att försöka utesluta att äta allt som kan bidra till att min lilla son får så ont i magen att han måste skrika sig igenom de första månaderna av sitt liv. Eller ja, allt kanske blir svårt då det säkert finns extremt mycket olika saker som kan bidra, beroende på vem man frågar. Men att utesluta det vanligaste känns som ett måste för att inte hela familjen ska gå sönder. Jag läste nyss ett inlägg från en mamma där hon beskrev dagarna med sitt kolikbarn som dagar då familjen försökte överleva, inte leva. Det är lite så det känns här också just nu. Vår familj består av skrik, hosta, bajs, kräks och snor. Det är tur att vi har en stadig grund att stå på, även om den ibland kan kännas aningen svajig när skriken inte går att trösta och sömnkontot inte har laddats med mer än tio minuter.

Jag älskar min familj mer än något annat i hela världen. Det finns inget jag är mer stolt över än att just vi är en familj. Men det är svårt att njuta av nuet när nuet är kaos. Det handlar om att hitta de där små sakerna som man kan glädjas över och leva på dem tills det blir lättare.

Ni som har erfarenhet av kolikbarn. Ge mig alla tips ni har. Vad har fungerat för er?
Har någon testat på akupunktur till exempel? Har läst att man kan ge barnet nån sked kamomillte eller Rooibos the utan krydda. Någon som testat det?

Vi bär honom i bärsjalen, och det tycker han om. Sempers magdroppar, magmassage och pysventilen har inte gett någon effekt mer än att jag blivit nerbajsad :)

Help!
1 Linn:

skriven

Min syster la första barnet på mage över benen och gungade sakta fram och tillbaka. Andra barnet upp mot bröstet och benböj. Fast vet inte om det var kolik eller om det var pga magknip. Ledsna var dom iallafall typ hela tiden.

Svar: Jo det har vi testad här också. Inget som riktigt funkar tyvärr :(
Mikaela Bergström

2 Anonym:

skriven

Provat minifom?

3 Anna :

skriven

Provat minifom?

4 Linda :

skriven

Åh stackare 😔 jag fick rådet att köra komjölksfritt,va så trött på att skrik å gap så jah orkade bara inte ta tag i det och valde den jobbiga vägen att sluta amma... Vi fick utskrivet mjölkfri ersättning! Det va som att vända en hand! Min son har alltid haft mag problem men detta hjälpte iaf oss! Plus att sluta amma hjälpte då vi va två som kunde dela på ansvaret och slippa skrik och frustrerad bebis vid bröstet! Hoppas dey löser sig! Kram

5 Sara J:

skriven

När Wilma var liten (nyfödd till ca 2 månader) hade vi också problem med magen. Inte direkt kolik, men mycket ont och gråt.
Jag läste någonstans om att byta D dropparna man får av BVC (ACO:s) mot andra droppar för det var barn som fått magont av dem.
Vi provade och tillsammans med att inte äta choklad gjorde detta knep att vi fick en helt annan unge!
Kanske kan vara värt att prova.
Nu är ju Wilma 5 månader och glad nästan jämt.
Hoppas ni får många tips och att något funkar.
Kram Sara

Svar: Vi ger inte dropparna från aco. Men chokladen kan nog vara en stor bov. Tyvärr! Skönt att det hjälpte för er :)
Mikaela Bergström

6 Anne:

skriven

Vet exakt vad du går igenom. Vår lilla kille hade också kolik i början och det var riktigt jobbigt. Många tårar.. Vi försökte med allt! Magdroppar, magmassage, pysventil och bära dagarna i ända. Inget fungerade för oss. Vi kämpade på i 3,5 månad då det en dag bara vände! Helt otroligt men sant. Han kan än idag (10 månader gammal) få samma skrik när han har ont i magen men då vet vi att det som hjälper är att han får bajsa.
Hoppas verkligen ni hittar något som hjälper! Och håll ut det kommer gå över även om det inte känns som det precis nu.

7 Jimmy Bäck:

skriven

Hej på er stackare,jag o Helen vet också vad ni går igenom,kom inte ihåg vilket barn det var men det spelar ingen roll,hon skrek o skrek och vi provade allt,till slut kom vi på det,LÖKEN var det onda,så fort Helen åt något med lök var det kört,räckte att det stod lökpulver på någon såspåse eller liknande så fick vårt barn ont i mage direkt,bara att testa,lycka till och kämpa på,hälsningar Jimmy

8 Emilia:

skriven

Hej, jag känner så med er alla. Mina bästa tips är gripewater http://www.gripewater.se/
och fänkolste! drick en kopp morgon middag och kväll eller 30 min innan amning. Jag har även gett ca 2 ml i liten spruta till min lillkille när det var som värst med magen!

http://www.vitaminvaruhuset.se/pukka-three-fennel-20-tep%C3%A5sar

http://www.vitalobo.se/salus-fankalste-15-pasar.html

OBS, ej sponsrad på nåt sätt, bara tips i all välmening!

Sen vagnpromenader med den lilla gärna på så skumpiga vägar som möjligt så kan den andra föräldern gosa ner sig i soffan med syskonet framför en mysigt film, och om man inte vill se på tvn kanske läsa lite!

Hoppas så det släpper för er! Kram

9 a.n:

skriven

Blir han mätt, det känns ju som en klyschig fråga, men man kanske lätt tar det för givet när man ammar och "det finns fri tillgång". Testa att komplettera mjölkfri ersättning i en dr brown flaska annars. Den är bäst när det gäller att inte svälja luft. Då kan även pappan ge mat och du kan vila.
Läs på och testa att ät mjölkfritt oxå, de finns många små "bovar" i tex vasslepulver osv, jag har läst att det finns nån mjölk e-nummer i någin tandkräm t.om....

Svar: Mätt blir han absolut. Han har gått upp 1 kg på tre veckor, och jag har massor med mjölk. Har varit på BVC idag. Så vi ska utesluta alla mjölkprodukter. Att sluta amma är inte ett alternativ för mig. :)
Mikaela Bergström

10 Anonym:

skriven

Komjölkproteinfri kost och 6 ggr akupunktur gjorde susen för oss!!

11 Tisa:

skriven

Min bebis gick också upp i vikt som hon skulle, men skrek ändå. Trodde också det var kolik tills jag en dag provade att ge henne lite ersättning efter att jag ammat.. Herregud en helt ny unge. Så bara för att de går upp i vikt behöver de inte vara nöjda och mätta. Kan vara värt att ge lite ersättning efter amning och se om det blir bättre.

Svar: När jag har ammat så att han är nöjd, så kan jag utan problem pumpa ut 100 ml på vardera bröst. Därav är jag ganska säker på att han får i sig tillräckligt.
Mikaela Bergström

Kommentera här: